HOOK HERRERA (US)
MOD Hasselt (Move2Blues) - december 13, 2007

Website Org:MOVE2BLUES
Website Artist: Hook Herrera (US)

Review:Freddy (en een helpende hand van The Blue Spider aka Ubrt)

HOOK HERRERA

Donderdag, 13 december 2007. We stevenen recht naar de feestdagen af en dat begin je hier en daar al een beetje aan de concertopkomst te voelen. Voor elke regel bestaat er natuurlijk een uitzondering en die telt nu voor de mannen van Move2Blues. Aangekomen aan de MOD-Hasselt moest ik al beginnen zoeken naar een parkingplaatsje, gelukkig staan daar altijd zo een paar vrijwilligers in deze gure omstandigheden om iedereen naar een vrije plaats te loodsen.
De inkomhal was goed gevuld omdat er in der grote zaal ook een concert was geprogrammeerd, zelf Danny (Move2Blues) geloofde niet wat hij zag en hoopte stilletjes dat ze allemaal voor Hook kwamen. ‘Wishfull Thinking’ Danny maar ook ‘de club’ liep toch mondjesmaat vol voor het optreden van Hook Herrera (US) en vol is vol.

Vandaag op het feestmenu voor Move2Blues en als afsluiter van een prachtig 2007 dus Hook Herrera and band. De band bestond vanavond uit Hook’s maatje Dave Wilkinson (Fender Telecaster) waarmee hij de prachtige akoestische  cd ‘ Pure Mestizo’ heeft opgenomen, dewelke mij toch aangenaam verraste bij de voorstelling ervan en de Rhythm sectie met Willy Maze op de drums (die hier toch de titel meedraagt van Beste Europese Bluesdrummer – (The Electric Kings)) en Lord Julius (The Backbones) en op de ‘Four string bass ‘ die we dan maar de titel zullen geven van beste Nederlandse bassguitarist.
De aankondiging verloop een beetje stroef maar hoe kan het ook anders met Hook! Vertel je nu dat hij een Spaanstalige Amerikaan is die in België woont, of een Amerikaanse Spanjool of een Belg met Amerikaanse roots, met deze globetrotter weet je het uiteindelijk niet meer maar een ‘certitude’ is dat het een begaafd muzikant is. Toegeven naar gelang de kwaliteit van sommige zaken zijn de optredens van Hook Herrera ook met ‘ups and downs’.

Vandaag zal het er een zijn met ‘ups’ als je zo de reacties van het publiek evalueert. De opener voor vanavond was ‘Crawdaddy’ samen in een medleyjasje gestoken met ‘Iko Iko’. Mij  kan je toch niet van de indruk ontdoen dat de fel vermagerde Hook het moeilijk krijgt met z’n toch anders zo imposante harmonicaspel, of is het zoals ‘Goliath’? …al blijft het bewonderingwaardig  dat hij er toch maar staat ook al laat hij meer Dave aan bod komen met z’n guitarsolo’s. Na enkele nummers last hij voor zichzelf een korte break in en brengt Wilkinson ‘Walking The Dog’.
Hook was nu wat bekomen en beklom terug de ‘buhne’ om zelf z’n Telecaster te gaan bespelen en startte dan ook wervelend met Marie Marie van The Blasters. Daarop volgde een ‘extended version’ van Bo Didley’s 'Who Do You Love' en de eerste set was een feit.

De 2de set begon terug rond 22.30h en Hook bracht ons nummers zoals, Early In The Morning, Truck on en I’m Gonna move. Halverwege bracht Herrera ook iets uit ‘Pure Mestizo’…Flamenco Soul. Onder de aanwezigen waren ook enkele muzikanten van eigen bodem waaronder o.a.Igor die morgen met Jim Cofey’s Soulkitchen op het appel staat. Nico -Mr. Tutt – Van Hove (Rusty Roots) had zijn presence al gemaakt door Willy Maze bij te staan toen er enkele probleemjes opdoken met de cymbalen en Stefan (Mr. Body) Kelchtermans (Rusty Roots) had ik ook al waargenomen. Trouwens op 14 februari  2008 stellen de heren van Rusty Roots hier hun nieuwste telg aan het publiek voor…ELECTRIFIED, dus al zeker noteren. Ook tussen de aanwezigen was Koen Verbeeck (Johnny Trash) en onder applaus werd hij op het podium geroepen zonder z’n Cherry Chicks en dat is toch altijd een beetje genieten….Soit zonder z’n Chicks bracht de Koen samen met de band 2 nummertjes en naar het einde toe werd door Hook nog ‘Shake Your Moneymaker’(Elmore James) gebracht.
De encores brachten ons ‘Keep Your Business To Yourself (Sonny Boy Williamson II) en Going Down (Don Nix).

De attente crew van Move2Blues brachten iedereen nog op de hoogte om de terugweg voorzichtig aan te vatten wegens 'dikke mist' en niet vergeten zij starten 2008 met een artist van eigen bodem...Mark T en band op donderdag 10 januari...en Rootsville zal er ook zijn.

Een uitgeputte Hook vertelde ons dat er nog enkele chemo behandelingen volgen maar dat hij toch tevreden was dat hij z'n muziek kon verder brengen en hij dankbaar was dat hij Kerstmis 2007 nog kan vieren.... wij van Rootsville wensen hem veel sterkte en horen hem nog wel in 2008.

Freddy (en een helpende hand van The Blue Spider aka Ubrt)